Interactiv
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală
Indicele resurselor umane specializate
Secțiune: Vitalitatea Culturală a Orașelor
Evidențiează oportunitățile de specializare a resurselor umane în domeniile artistic și cultural.
Alege tipul graficului:
Legendă:
Indicele privitor la resursele umane care se formează în domeniul cultural a fost calculat ca medie a valorilor standardizate privitoare la numărul de cursanți și personal didactic angajat în activitățile instituțiilor de cultură (licee și școli de artă, școli populare de artă, universități de arte), relativ la număr total de locuitori ai orașului respectiv. În consecință, fiecare dintre valorile absolute ale subindicilor (ex.: numărul de elevi înscriși în școli și licee de artă) a fost relativizat la numărul de locuitori (ex.: numărul de elevi înscriși în școli și licee de artă relativ la 100 de locuitori din totalul locuitorilor).
În cadrul acestei categorii de indicatori, am colectat date la nivelul școlilor gimnaziale cu profil artistic, al liceelor de arte, al universităților cu profil cultural și al Școlilor Populare de Arte (și Meserii) din subordinea Consiliilor Județene. Indicatorii urmăriți se referă la:
1. Studenți înscriși în universitățile de artă / cu profil cultural (numărul de elevi la 1.000 de locuitori)
2. Personal didactic din universitățile de artă / cu profil cultural (numărul de profesori la 1.000 de locuitori)
3. Elevi înscriși în școli gimnaziale / licee cu profil artistic (numărul de elevi la 1.000 de locuitori)
4. Personal didactic din școlile / liceele cu profil artistic (numărul de profesori la 1.000 de locuitori)
5. Cursanți înscriși în școlile de artă populară / școlile de arte și meserii (numărul de elevi la 1.000 de locuitori)
6. Personalul didactic / de specialitate din școlile de artă populară / școlile de arte și meserii (numărul de profesori la 1.000 de locuitori)
Standardizarea valorilor a fost realizată prin următorii pași:
(1) Colectarea datelor cu privire la valorile absolute ale unui subindice (ex.: număr teatre).
(2) Calcularea unei valori relativ la un anumit număr din totalul locuitorilor (ex.: număr teatre relativ la 100.000 de locuitori din totalul acestora).
(3) Substragerea mediei valorilor relative din fiecare dintre valorile relative obținute conform pasului (2).
(4) Împărțirea fiecărui rezultat obținut la pasul (3) la deviația standard a valorilor relative. Rezumând toți pașii într-o formulă, pentru x = valoarea relativă unui subindice (v. pasul (2)), valoarea standard a lui x va fi: (x – medie valori relative)/deviație standard a valorilor relative.
Resurse umane specializate – numărul de elevi înscriși în școli și licee de artă, numărul de personal didactic de specialitate în școli și licee de artă, numărul de cursanți înscriși în școlile populare de artă și meserii și numărul de personal de specialitate din școlile populare de artă. Acești indicatori au fost colectați prin adrese oficiale trimise către toate liceele / școlile de artă din orașele incluse în analiză și prin adrese oficiale trimise către școlile populare de arte și meserii.
Sursă:
Studiul Vitalitatea Culturală a Orașelor din România, ediția 2016 publicat în Caietele Culturadata, volumul 1/2017, Editura Prouniversitaria (disponibil online pe culturadata.ro).
Selectează 2 opțiuni pentru a le compara.
Alba Iulia
Arad
Pitesti
Bacau
Onesti
Oradea
Bistrita
Botosani
Braila
Brasov
Buzau
Calarasi
Resita
Cluj-Napoca
Turda
Constanta
Sfantu Gheorghe
Targoviste
Craiova
Galati
Giurgiu
Targu Jiu
Miercurea Ciuc
Deva
Hunedoara
Slobozia
Iasi
Baia Mare
Drobeta-Turun Severin
Targu Mures
Piatra Neamt
Roman
Slatina
Ploiesti
Zalau
Satu Mare
Sibiu
Medias
Suceava
Alexandria
Timisoara
Tulcea
Ramnicu Valcea
Vaslui
Barlad
Focsani
Compară: