Atitudinea tinerilor față de patrimoniul cultural

Secțiune: Tinerii și Patrimoniul Cultural

Atitudinea tinerilor față de patrimoniul cultural

În acest capitol vom prezenta atitudinea tinerilor față de patrimoniul cultural, așa cum se reflectă din gradul de informare privind acest subiect, din conștientizarea rolului pe care acesta îl are în societate, din practicile de vizitare ale obiectivelor de patrimoniu și din atitudinea față de distrugerea patrimoniului și față de graffiti.

Graficul 9. Gradul de cunoaștere a patrimoniului cultural

  • Da
  • Nu
  • Nu știu / Nu răspund
58,36,6
  • Da
  • Nu
  • Nu știu / Nu răspund
  • 58%
  • 36%
  • 6%

Ai auzit vreodată despre patrimoniul cultural sau despre obiective de patrimoniu cultural din țara noastră?


Graficul 10. Nivelul de vizitare a obiectivelor de patrimoniu cultural

  • Da
  • Nu
  • Nu știu / Nu răspund
70,24,6
  • Da
  • Nu
  • Nu știu / Nu răspund
  • 70%
  • 24%
  • 6%

Ai vizitat astfel de obiective de patrimoniu cultural, în țară sau în străinătate?


Graficul 11. Utilitatea obiectivelor de patrimoniu cultural

[La ce crezi că folosesc obiectivele de patrimoniu cultural?]

  • Să cunoaștem istoria
  • Să păstrăm tradițiile
  • Să fim mândri de țara în care trăim
  • Să facem excursii / să le vizităm
  • Să păstrăm peisajele
  • Să se bucure oamenii
  • Să le lăsăm moștenire copiilor din viitor
  • Să fim mai educați
  • Să avem o viață mai bună
  • Să aducă bani în țară
  • 96%
  • 93%
  • 91%
  • 87%
  • 87%
  • 85%
  • 78%
  • 77%
  • 56%
  • 54%

-


Graficul 12. Atitudinea tinerilor față de obiectivele de patrimoniu cultural

[În continuare îți citesc niște păreri alte altor tineri de vârsta ta despre patrimoniul cultural din țara noastră. Te rog să îmi spui dacă tu ești de acord cu ele.]

Patrimoniul cultural trebuie protejat

  • 97%

Dacă un copil / tânăr vede că prietenii sau colegii lui strică sau distrug (zgârie, scriu, desenează, rup, incendiază, aruncă cu apă, se urcă, aruncă cu obiecte) obiective de patrimoniu trebuie să încerce să-i oprească

  • 89%

Sunt mândru / ă de patrimoniul cultural din țara mea

  • 88%

Cine distruge patrimoniul cultural trebuie pedepsit

  • 87%

Dacă un copil / tânăr vede pe cineva care distruge un obiectiv de patrimoniu trebuie să anunțe părinții sau profesorii

  • 86%

Toți suntem responsabili de protejarea patrimoniului cultural

  • 82%

La școală, trebuie să aflăm mai multe despre protecția patrimoniului cultural

  • 79%

Cine protejează patrimoniul cultural trebuie recompensat

  • 61%

Am nevoie de mai multe informații despre acest subiect

  • 51%

Îmi este indiferent ce se întâmplă cu patrimoniul cultural din țara mea

  • 17%

Graficul 13. Atitudinea tinerilor față de graffiti

[În continuare îți citesc niște păreri alte altor tineri de vârsta ta. Te rog să îmi spui dacă tu ești de acord cu ele.]

Clădirile importante din oraș nu ar trebui desenate cu graffiti

  • 85%

Nu orice graffiti este frumos

  • 80%

Nu poți desena graffiti pe orice clădire

  • 74%

Cine desenează graffiti este apreciat de prietenii lui

  • 52%

Dacă un copil / tânăr vede pe cineva care realizează un graffiti pe o clădire veche trebuie să anunțe părinții sau profesorii

  • 45%

Orașul este mai frumos dacă sunt desenate graffiti pe clădiri

  • 31%

Grafitti este o formă de artă și poate fi realizată pe orice clădire

  • 17%

Graficul 14. Topul celor mai potrivite locuri pentru graffiti

[Unii tineri obișnuiesc să deseneze graffiti. Care crezi că sunt cele mai bune locuri pentru desenat graffiti?]

  • Pe panouri special amenajate pentru graffiti
  • În locuri părăsite / neîngrijite
  • Pe clădirile vechi
  • Pe asfalt
  • Pe metrou/ tramvai/ autobuz/ tren
  • Pe blocuri
  • Oriunde, dacă ai inspirație
  • Pe clădirile noi
  • 91%
  • 76%
  • 50%
  • 39%
  • 39%
  • 26%
  • 19%
  • 13%

-


Graficul 15. Gradul de implicare în activități de voluntariat

  • Da
  • Nu
52,48
  • Da
  • Nu
  • 52%
  • 48%

Te-ai implicat vreodată în vreo activitate ca voluntar?


Concluzii

Gradul de cunoaștere a patrimoniului cultural din țara noastră este relativ ridicat în rândul tinerilor adolescenți, peste jumătate dintre aceștia fiind familiarizați cu acest concept.

Remarcăm însă un procent destul de ridicat de tineri care nu au auzit niciodată despre patrimoniul cultural și au nevoie de mai multă informație pe acest subiect.

Chiar dacă o parte dintre tinerii adolescenți nu au fost foarte familiarizați cu conceptul de patrimoniu cultural, nivelul practicilor de vizitare a unor obiective de patrimoniu este relativ ridicat, indiferent dacă ne referim la cele din țara noastră sau din străinătate.

Atitudinea tinerilor față de patrimoniul cultural este în general una de protejare, de mândrie și de responsabilitate, însă atitudinea lor față de graffiti este una ambivalentă.

Se remarcă un potențial mic, dar nu de neglijat al celor care consideră că graffiti este o formă de artă și poate fi realizat pe orice clădire sau oriunde ai inspirație.